BC'ers! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Joanne Kwant - WaarBenJij.nu BC'ers! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Joanne Kwant - WaarBenJij.nu

BC'ers!

Door: Joanne

Blijf op de hoogte en volg Joanne

08 December 2015 | Curaçao, Willemstad

Bon dia!
Ik ben hier nu al ruim een maand, wat gaat de tijd snel! En het is super hier. We kunnen onze tijd zelf indelen, waardoor we een hele fijne verdeling hebben tussen werk en ontspanning.
Ik heb heel veel leuks gedaan afgelopen weken. Om te beginnen heb ik samen met Ellen mijn Padi (duikbrevet) gehaald! We kregen 2 ochtenden en 2 hele dagen les, en moesten een heel boek leren + examen maken. Maar vrijdag 4 december hadden we hm gehaald :)! Tijdens onze lessen zijn we 6 keer wezen duiken, bij 5 verschillende stranden. We hebben veel gave dingen gezien, zoals een scheepswrak, Lion fishes (die zijn giftig en zien er heel bijzonder uit), en een enorme Adelaarsrog die heel rustig voorbij zwom. Ook zaten we op een gegeven moment tussen een paar scholen vissen, en overal waar je keek waren honderden vissen, die super dichtbij kwamen! Was echt supergaaf. Tijdens onze laatste duik zwom er ook een filmmannetje mee, die onze duik heeft gefilmd. Toen we aan het eind van de dag de film te zien kregen, bleek dat deze zo mooi en van zulke goede kwaliteit was, dat we hem (na flink afdingen) gekocht hebben. We krijgen deze binnenkort, dus ik ben heel benieuwd! In ieder geval superleuk om te hebben!

Verder zijn we natuurlijk ook hard bezig geweest met ons project. We waren druk met dingen regelen en mensen interviewen. Alleen willen we ook zwangere tieners of tieners die net bevallen zijn, interviewen voor ons onderzoek, maar het is moeilijk hen te werven. Onze opdrachtgever kwam toen met een lumineus idee: een oproep op tv! Dit kan hier gewoon gratis, supercool. Daar zeiden we geen nee tegen natuurlijk.

We hadden natuurlijk een dream or donate site gestart, waar we 1380 euro van hadden ontvangen, echt superveel geld :). Dus we hebben van dit geld allemaal spullen gekocht, waar we 10 babyboxen van hebben gemaakt. Dit hebben we gedaan omdat tienermoeders het vaak niet breed hebben (vaak ook in een achterstandswijk wonen). We gebruiken dit pakket als beloning voor de eerste 10 tieners die zich aanmelden om mee te doen aan ons onderzoek. Zij blij en wij blij.

Afgelopen maandag was de grote dag, we zouden (live!) op tv komen! 's Morgens hadden we een interview bij een soort koffietijd, en daarna een opname voor het nieuws (wat ook uitgezonden zou worden op de radio), en 's middags een opname bij een jeugdshow. 's Morgens gingen Nienke en Ellen, en 's middags Annouk en ik. Was echt heel cool om te doen, en om te zien hoe dat gaat. Het bleek echt super klein te zijn. Echt een paar studio's van ongeveer 6 x 6 meter, en in 2 hoeken een set. In de studio waar wij waren, was in één hoek de koffietijdhoek, en in de andere hoek een keuken waar een kok stond te koken. Maar die ging na elke shot weer weg, dus we vroegen ons af of die wel echt stond te koken.
Maar nu zijn we dus op tv geweest hier op Curacao, en morgen of overmorgen mogen we weer. Dus we worden hier echte BC'ers = Bekende Curacaoenaars :D.

Ook hebben we hier natuurlijk sinterklaas gevierd, dat hoort erbij! We deden met alle huisgenoten een dobbelspel (iedereen had 3 kado's gekocht). Er zaten hele leuke kado's bij, zoals een tijgerprint stuurhoes, monopoly, tennisrackets en een soort frituurvergiet en bitterballen. Dus dat was erg leuk en gezellig.
We hebben toen ook eten gehaald bij de Trukipan, iets typisch Curacaos. Dat is een busje waar je eten kunt kopen, meestal na half 8: vlees (je kan uit verschillende soorten kiezen), patat, 3 blaadjes sla, en flink veel saus erover. Soort kapsalon dus, alleen dan met ander vlees.

Verder gaan we nog steeds regelmatig naar het strand, en in het weekend zijn we te vinden bij de leuke strandtentjes hierzo. Ook gaan we ongeveer 1 keer per week uit eten, dat is hier heel lekker. Maar we kunnen ook allemaal goed koken, dus ik eet elke avond lekker :).

Maar ik besef me nu wel, dat ik nu al op een derde ben van mijn tijd hier! Echt bizar... de tijd gaat echt supersnel. Maarja, dat zeggen ze ook altijd natuurlijk: de tijd gaat snel als je het naar je zin hebt!

Zie hieronder de foto's van afgelopen weken:)!
P.s: wat we doen voor ons project (en dan met name met het geld dat we van de vele donateurs hebben ontvangen), kun je lezen op onze projectblog: http://projectcuracao.reislogger.nl/. Daar staan inmiddels 2 blogs op.

Ayo!